pondělí 24. února 2020

Free walking tour v Římě s ročním dítětem

Hned ráno zamíříme busem číslo 81 až ke Koloseu. Na tuhle monumentální památku jsem se opravdu těšila a teď budeme skutečně u ní. Na to, že je poměrně brzo ráno, není ani půl deváté, tak už je tu celkem dost lidí. Koloseum je ale dostatečně velký na to, aby se lidi postupně roztrousili.

Před Koloseem

Po důkladným prozkoumání Kolosea se rozhodneme přesunout se dál a vydáváme se hlavní ulicí Via dei Fori Imperiali podél areálu Forum Romanum. Vidíme spoustu antických staveb a přečteme si i pár zajímavých informací na přilehlých cedulích. Pro fanoušky historie doporučuju jít dovnitř i s průvodcem, nám, co nejsme dějepisní fajnšmekři stačí tenhle pohled z ulice a spokojeně můžeme pokračovat dál.

Pohled na Forum Romanum z ulice

Pak nás cesta zavede až k památníku Altare della Patria, kterej je největším památníkem v celé Itálii a má 17 000 metrů čtverečních. Je fakt obrovskej, stojí u něj čestná stráž a planou tam ohně. Připadám si u něj strašně malinkatá.

Největší památník v Itálii

Pak už míříme k fontáně Trevi, která většinou bývá obležená lidma, ale my máme velký štěstí a turistů je tam fakt málo, protože je brzo. A ještě navíc se nám naskytne unikátní podívaná, jak se zrovna vyndávají mince z fontány, který tam lidi naházeli pro štěstí. Jeden chlápek v gumákách stojí v kašně a dlouhým smetákem všechno hrne do jedné lajny, kterou pak vysává důmyslnej vysavač, z kterýho se pak mince sypou do pytlů.

Fontána Trevi v Římě

Každej rok tam prej lidi nahážou neuvěřitelných 38 milionů korun, čehož samozřejmě využilo i několik bezdomovců. Jeden, kterej si takhle každý ráno přivydělával byl dokonce zatčen, v den zadržení měl nasbíráno přes 20 kg mincí. Zatčeni byli i zaměstnanci firmy, která fontánu čistí. Ti si přivydělali přes 100 000 EUR. Peníze, který ve fontáně zůstanou, bývají používány na dobrou věc - ve prospěch charitativní organizace Caritas a Úřadu pro ochranu památek.

Vysávání mincí z fontány Trevi

Pak už míříme k další velmi známé atrakci - ke Španělským schodům. Je to bohužel zase jedna z masových záležitostí, kde bývá strašně moc lidí. Dřív tam dokonce lidi posedávali, svačili, povídali si a celý schody pak byly totálně ucpaný a nešlo tam ani projít.

Takhle to na schodech vypadalo dřív

Pak už ale městu došla trpělivost a od srpna 2019 vydala zákaz si na schody sedat. Tomu, kdo na jeden ze 135 schodů usedne, hrozí pokuta 160 až 400 eur, tedy v přepočtu 4100 až 10 300 korun. Jsou tam nastavění strážníci, kteří vždy začnou pískat jako plavčíci na bazénu, když si tam někdo pokusí sednout. Nikde totiž o zákazu není ani zmínka, a tak se neinformovanej turista klidně na schody pokusí posadit. Třeba jako já. Naštěstí si mě ani nikdo nevšiml, udělali jsme fotku a šli dál a až pak nám podle hvízdání na ostatní lidi došlo, že se na schody nesmí sedat.

Na Španělských schodech - bez pokuty

Pak už míříme k Piazza del Popolo, kde má být sraz s průvodcem, kterej nás provede po Římě, ale jelikož jsme tu moc brzo, zaskočímě ještě rychle do kavárny L´Uliveto. Dáme dvě výborný kafíčka a pak už jsme připraveni na zážitek v podobě prohlídky dalších památek.

Kafíčko před cestou

A tady teda končí naše samostatná prohlídka města, protože od 11 si nás už veme pod křídla pan průvodce a bude nám ukazovat město ze své vlastní perspektivy.

Mapa námi dosud prochozených památek

Kdo zná koncept free walking tour tak ví, že vás většinou městem provedou mladí a zábavní lidi, kteří nebudou lpět na letopočtech u každé památky, ale naopak řeknou i něco ze současnýho života a dozvíte se tak o městě o mnoho víc, než na klasických nudných prohlídkách. průvodci pracujou na bázi spropitnýho, který jim pak na konci každej dá a je jen na vás, jakou částku zvolíte. V Římě je společností nabízejících tyhle prohlídky mraky. My jsme si vybrali Rome´s Ultimate Free walking tour, která se nám líbí z hlediska navštívených míst i nám sedí časově.

Na free walking tour v nosítku

Tour začíná u Porta del Popola, něco jako brána lidu, kudy se dřív vstupovalo do Říma. Pokračuje přes Piazza del Popolo - náměstí lidu, kde uprostřed stojí obelisk dovezenej až z dalekýho Egypta. Pak už dorážíme až k Augustovu mauzoleu, kde se dozvídáme taky spoustu zajímavostí a následně nás čeká zmrzlina v cukrárně Gelateria Della Palma, kde mají neuvěřitelných 150 druhů zmrzliny! Je to fakt příjemná zastávka zhruba uprostřed prohlídky, kdy se osvěžíme místní zmrzkou, a pak už zase můžeme pokračovat v objevování.

Zmrzliny v Gellaterii Della Palma

Další významnou památkou, kam nás průvodce vezme je Pantheon, největší kopulovitá stavba své doby. Vevnitř je to opravdu krásný, ve vrcholku monumentální kupole je kruhová díra, kudy se dovnitř dostávají sluneční paprsky.

Uprostřed Pantheonu

Dále směřujeme na náměstí Piazza Navona, kde jsou nádherný kašny od Berniniho a každá z nich něco symbolizuje. Průvodce to dokonce udělá jako hru a my hádáme, co co znamená. Těch informací a zajímavostí je spousta, ale nechci vám všechno vyzradit, kdyby chtěl jít na tour někdo taky. A upřímně i kdybych chtěla, tak si to stejně všechno nepamatuju.

Pantheon v Římě

Poslední věc, co navštívíme je most Ponte Sant Angelo, na kterým jsou po stranách sochy skoro jako na Karlově mostě a vede přímo ke stejnojmenné pevnosti. Tam nám průvodce ještě řekne pár zajímavostí o Vatikánu, u kterýho jsme teď fakt blízko a pak už mu jen zaplatíme a rozloučíme se. Prohlídka se opravdu povedla, můžeme jít spokojeně na jídlo a pak už do našeho ubytování, pomalu se sbalit a uložit ke spánku, jelikož další den nás čeká brzký vstávání a odlet zpátky do naší domoviny. Tak čau Říme, zase někdy příště!

Trasa pěšky: 4 km, 2 hod

Trasa cesty, kterou nás vedl průvodce Free walking tour